O princípio da igualdade sob a perspectiva de gênero: um olhar sobre a infância e a adolescência
DOI:
https://doi.org/10.46901/revistadadpu.i23.p87-111Keywords:
Princípio da igualdade, Gênero , Dignidade da pessoa humana, Infância , AdolescênciaAbstract
ABSTRACT
The present study, based on the Brazilian and Portuguese legal systems, as well as international diplomas, such as Treaties, Conventions and Protocols, adopting a qualitative methodology, its objective is to analyze the main issues relating to the right to equality as a principle from a gender perspective. To this end, we chose to research childhood and adolescence. A bibliographic and data survey was carried out on issues related to health and education, as well as how the non-observance of equality impacts the free development of the personality, in flagrant violation of the dignity of the human person. In this investigation, the relationship between school dropout and the sex of the child and adolescent was examined; issues related to migrant children and adolescents. It was found that it is essential that education without discrimination begins in childhood, within the family and in preschool so that the principle of equality is effective, without the influence of religion and ideologies. Finally, it was found that the factual reality is inequality whether between girls and boys, whether between developed, developing and underdeveloped countries, with it being undisputed that girls are the most affected by gender inequality, whether due to human trafficking, forced labor, sexual exploration and care for family members.
Keywords: Principle of Equality; Gender; Dignity of human person; Childhood; Adolescence
References
BARROSO, L. R. A dignidade da pessoa humana no direito constitucional contemporâneo: a construção de um conceito jurídico à luz da jurisprudência mundial. Tradução: Humberto Laport de Mello. 3. reimpressão. Belo Horizonte: Fórum, 2014.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento e Assistência Social, Família e Combate à Fome. Operação Acolhida. Gov.br, c.2023. Disponível em: https://www.gov.br/mds/pt-br/acoes-e-programas/operacao-acolhida. Acesso em: 29 out. 2023.
COUTINHO, D. Igualdade de Gênero. Direitos reprodutivos e direitos da parturiente. Breves notas. In: MONTE, M. F.; ROCHA, J. F. da; PEREIRA, M. A. do V. (coord.). Estudos em Homenagem ao Professor Doutor Wladimir Brito. Coimbra: Almedina, 2020.
CUNHA, P. F. da. Iniciação à metodologia jurídica. 3. Ed. Coimbra: Almedina, 2014.
CUNHA, V. O lugar dos filhos: ideais, práticas e significados. Lisboa: ICS, 2007.
GIL, A. R. Estudos sobre o direito da imigração e do asilo. Forte da Casa, Portugal: Petrony, 2021.
LAMEGO, J. Elementos de metodologia jurídica. Coimbra: Almedina, 2016.
MIRANDA, J. Manual de Direito Constitucional. Tomo IV - Direitos Fundamentais. 4. ed. Coimbra: Editora Coimbra, 2008.
NEVES, A. Castanheira. O actual problema metodológico da interpretação jurídica. Coimbra: Coimbra Editora, 2003.
NOVAIS, J. R. Os princípios constitucionais estruturantes na República Portuguesa. 1. ed. Coimbra: Coimbra Editora, 2011.
NOVAIS, J. R. A dignidade da pessoa humana. Vol. I - Dignidade e direitos fundamentais. 2. ed. Reimpressão. Coimbra: Almedina, 2020.
ONU. Unicef ressalta impacto da questão do gênero sobre crianças migrantes e refugiadas. ONU News, 27 ago. 2021. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2021/08/1761112. Acesso em: 26 out. 2023.
ONU. Guia para acolhimento de migrantes, refugiadas e refugiados. Coordenação geral: ONU Mulheres. Brasília, jan. 2022. Disponível em: http://www.onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2023/05/guia_para_acolhimento_de_migrantes_refugiadas_refugiados.pdf. Acesso em: 27 out. 2023.
ONU. ACNUR - Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Cartilha para Refugiados no Brasil. 2014. Disponível em: https://www.acnur.org/br/sites/br/files/2025-01/2014-cartilha-para-refugiados-no-brasil.pdf. Acesso em: 27 out. 2023.
ONU. ACNUR - Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados; IMDH - Instituto Migração e Direitos Humanos; MigraMundo; Ficas. Migrações, Refúgio e Apatridia. Guia para Comunicadores. 2019. Disponível em: https://www.acnur.org/br/media/migracoes-refugio-e-apatridia-guia-para-comunicadores.
ONU. ONU Mulheres. Caixa de ferramentas. Trabalhando com mulheres refugiadas e migrantes. 2021. Disponível em: http://www.onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2021/06/tool-kit_pt_v10.pdf.
ONU. UNICEF. Dois milhões de crianças e adolescentes de 11 a 19 anos não estão frequentando a escola no Brasil, alerta UNICEF. 15 set. 2022. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-de-11-a-19-anos-nao-estao-frequentando-a-escola-no-brasil. Acesso em: 29 out. 2023.
OTERO, P. Instituições políticas e constitucionais. Vol. 1. Coimbra: Almedina, 2009.
PAIXÃO, M.; SILVA, A. C. da. Mutilação Genital Feminina. Manual de Orientação para as escolas. Associação de Intervenção Comunitária, Desenvolvimento Social e de Saúde, c.2023. Disponível em: https://www.cig.gov.pt/wp-content/uploads/2019/11/Mutila%C3%A7%C3%A3o-Genital-Feminina-Manual-de-Orienta%C3%A7%C3%A3o-para-as-Escolas-003.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.
PORTUGAL. CIG - Comissão para a Cidadania e Igualdade de Gênero. III Programa de Ação para a prevenção e eliminação da Mutilação Genital Feminina 2014-2017. In: V PLANO Nacional para a Igualdade de Género, Cidadania e Não-discriminação 2014 -2017. Diário da República, 1.ª série – n. 253, 31 dez. 2013.
SÃO PAULO (Município). OIM - Organização Internacional para as Migrações. Somos Todas(os) Migrantes. Acesso a direitos para migrantes e Servidoras(es) Públicos. 2021. Disponível em: https://brazil.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1496/files/inline-files/Guia_Imigrantes_PT_simples.pdf.
SARLET, I. W. Os direitos e deveres fundamentais na Constituição da República de Weimar. Consultor Jurídico, 16 ago. 2019. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2019-ago-16/direitos-fundamentais-direitos-deveres-fundamentais-constituicao-weimar/.
SARMENTO, D. Dignidade da pessoa humana: conteúdo, trajetórias e metodologia. Belo Horizonte: Fórum, 2016.
SENA, G. F. de; KOMURO, L. S. F. A tutela jurídica no trabalho infanto-juvenil à luz dos instrumentos nacionais e interacionais. In: PEREIRA, L. M. (org.). O Brasil e o direito internacional: temas contemporâneos. Birigui, São Paulo: Boreal, 2016.
TORRES, A. et al. Género na infância e juventude: educação, trabalho, família e condições de vida em Portugal e na Europa. Lisboa: Centro Interdisciplinar de Estudos de Gênero, 2018.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista da Defensoria Pública da União

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication;
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g.: publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal;
C. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, since this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.